گريم با پوست چه مي‌کند؟


 





 
در سينما و تلويزيون ما، اکبر عبدي يکي از آن چهره‌هايي است که بارها و بارها با اندکي گريم، از اين رو به آن رو شده است: پير شده، بچه شده، جاهل شده، هنرپيشه شده و حتي زن شده! اين اتفاق، کم و بيش براي بقيه هنرپيشه‌هاي کشورمان هم مي‌افتد. ولي سوال اين است که آيا اين گريم‌هاي سنگين براي چهره ما ضرري ندارد؟ واقعيت اين است که گريم، چه بخواهيم و چه نخواهيم، به زندگي عادي خيلي از مردم ما راه پيدا کرده و اين مساله ديگر به دنياي سينما محدود نمي‌شود. پس اين سوال را بايد جدي‌تر گرفت که: آيا گريم براي چهره ما ضرري ندارد؟
بسياري از دست‌اندرکاران مد در اروپا و آمريکا معتقدند که گريم، جاي آرايش را گرفته و تا پنج سال آينده هيچ نوع آرايش غليظي مد نخواهد شد. به گفته اين طراحان مد، تقريبا دو سه سالي است که در بسياري از کشورهاي اروپايي، خانم‌ها و به خصوص دختران جوان از آرايش‌هاي غليظ پرهيز مي‌کنند و آرايش‌ آنها فقط به استفاده از کرم پودرهاي آرايشي، رژگونه‌هاي کم‌رنگ، حالت دهنده‌هاي مژه و برق لب محدود مي‌شود و تنها براي شرکت در مهماني‌هاي رسمي و شبانه از خط چشم، مداد چشم، مداد ابرو، ريمل،‌ رژلب و سايه (سايه‌هاي چرب) استفاده مي‌شود. در حال حاضر فقط در بعضي از کشورهاي خاورميانه، به خصوص کشورهاي حاشيه خليج‌فارس، انواع آرايش‌هاي غليظ و طراحي‌هاي روي پوست رايج است. با اين حال، اين نوع آرايش‌ها هم بيشتر مخصوص عروس‌خانم‌ها است و در مهماني‌هاي مجلل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. حتي آرايش‌هايي به رنگ‌هاي قهوه‌اي و قرمز هم جاي خود را به آرايش‌هايي به رنگ‌هاي صورتي، نارنجي و رنگ‌هاي ملايم و شاد داده‌اند.

در گذشته ما دو نوع گريم داشتيم؛ گريم صحنه (مثلا تئاتر و باله و اپرا) و گريم دوربين (مثلا عکاسي و سينما)؛ اما الان گريم‌ها بسيار گسترده شده‌اند و در واقع، گريم اجتماعي هم داريم. گريم فشن (مد) نسبتا رشد کرده و حتي در دنياي سياستمداران غربي هم کاملا جا افتاده است؛ مثلا هيلاري‌کلينتون يکي از آن سياستمداراني است که تقريبا هميشه گريم دارد. اين روزها حتي برخي تماشاچي‌هاي ورزشي هم روي صورت خودشان نقاشي مي‌کنند که اين هم نوعي گريم محسوب مي‌شود. در گذشته، زيبايي‌شناسي چهره بر اساس زيبايي‌شناسي يونان باستان بود که بر اين اساس، صورت بيضي، زيباترين چهره محسوب مي‌شد اما الان اين قواعد از ميان رفته و چهره‌هاي سه‌گوش و گرد و چهارگوش هم زيبا محسوب مي‌شوند. در هر گريمي علاوه بر صورت و بدن فرد گريم‌شونده، بايد به عناصري مثل نور و دکور هم توجه داشت اما در گريم فشن، لباس اهميت بيشتري مي‌يابد. گريمور با آرايشگر فرق دارد و فقط در يک چيز اشتراک دارند: کورکسيون يا تصحيح. اما حتي مواد آرايشي آنها هم کاملا متفاوت است.
گروه قابل‌توجهي از بيماران مراجعه‌کننده به متخصصان پوست را بانواني تشکيل مي‌دهند که در نتيجه استعمال مواد آرايشي و کرم‌پودرهاي مختلف دچار جوش‌هاي زيرپوستي شده‌اند. اين مساله در سنين جواني کاملا شايع است که در اثر مصرف کرم‌هاي پوشاننده چرب و سنگين که موجب انسداد منافذ پوست مي‌شوند دچار رخداد کومدون يا جوش‌هاي زيرپوستي مي‌شوند.
عده‌اي ديگر از مراجعان را افرادي تشکيل مي‌دهند که به واسطه شغل‌شان مانند بازيگري يا مجري‌گري مجبورند مدام از پوشاننده‌هاي مختلف روي پوست صورت خود استفاده نمايند و آنها نيز به کرات دچار جوش‌هاي زيرپوستي به دنبال گريم مي‌گردند. به منظور گريم عموما از دو نوع فون استفاده مي‌شود، فون خشک که مانند پن‌کيک است و ديگري فون چرب.
ممکن است فردي به دنبال مصرف کرم‌پودر يا فون چرب دچار خارش و قرمزي پوست شود. تورم و التهاب به وجود آمده ناشي از حساسيت به يکي از موادشيميايي موجود در اين کرم‌پودرها يا فون‌هاست. عمدتا رخداد علايم آلرژيک در فون‌هاي خشک و پن‌کيک‌ها بسيار کمتر است.
افرادي که به واسطه شغل‌شان مجبورند که مرتب از فون‌هاي مختلف به منظور گريم استفاده کنند بايد نکات مهمي را مدنظر قرار دهند. مثلا تا حد امکان به گريمور سفارش کنند که از فون‌هاي خشک‌تر و سبک‌تر استفاده کند که ميزان عوارض پوستي آنها کمتر است. در ضمن بايد پس از اتمام کار فورا مواد آرايشي و گريم خود را با آب و صابون يا شيرپاک‌کن يا محلول‌هاي پاک‌کننده استاندارد از روي پوست خود پاک کنند و اجازه تنفس به پوست خود بدهند. اگر به دنبال مصرف کرم‌هاي آرايشي يا گريم دچار خارش، التهاب، تورم و قرمزي پوست شدند فورا با يک متخصص پوست مشورت کرده و از داروهاي تجويز شده استفاده نمايند. ممکن است به توصيه وي انجام «تست پچ» برايشان مفيد واقع شود، در ضمن اگر متوجه رخداد جوش‌هاي زيرپوستي يا کومدون شده‌اند ضمن توصيه به مصرف فون‌هاي خشک و سبک‌تر با مراجعه به متخصص پوست، وي مي‌تواند از طريق تجويز کرم‌هاي لايه‌بردار يا برخي روش‌ها مانند ميکرودرم ابريشن به بهبود عوارض حاصل از گريم کمک شاياني بنمايد. در پايان براي افرادي که مستعد آکنه هستند و يا دچار آکنه صورت مي‌باشند و مجبور به انجام گريم براي پوشاندن مشکلات صورت خود مي‌باشند توصيه مي‌کنم که تنها از مواد‌ آرايشي يا فون‌هاي خشک و فاقد چربي استفاده نموده و مصرف آنها را تا حد امکان به حداقل برسانند تا زماني که درمان کامل جوش‌هاي پوستي ايشان انجام گيرد.
منبع:www.salamat.com